Panorama nyheter er et uavhengig nettsted om bistand, globale forhold og internasjonal utvikling. Sjefsredaktøren er ansvarlig for innholdet.
LEDIGE STILLINGER MED INTERNASJONALT FOKUS:
Norad søker digitaliseringsdirektør med samfunnsoppdrag og internasjonalt perspektiv
Vil du lede digitaliseringsutviklingen og arbeidet med bistandsforvaltning av digitale fellesgoder i Norges viktigste og sterkeste fagmiljø for internasjonal bistand og utviklingssamarbeid?
Publisert
Informasjon om stillingen:
Stillingstype: Fast
Arbeidssted: Oslo
Søknadsfrist: 17.11.2025
Vi ser etter en samarbeidsorientert strategisk leder som skal videreutvikle Norads digitale løsninger og tjenester, og sørge for å oppnå gode resultater i forvaltning av digitale fellesgoder i bistanden.
Digitaliseringsdirektøren skal utgjøre en strategisk kraft for utviklingen av Norad. I rollen som digitaliseringsdirektør får du helhetlig ansvar for drift og utvikling av digitale løsninger. En sentral oppgave vil være å sørge for en god utvikling og implementering av en helhetlig digital løsning for budsjettstyring, saksbehandling, partnerkontakt og resultatrapportering i et nytt digitalt system for tilskuddsforvaltning - en løsning der Utenriksdepartementet også er brukere.
Om arbeidsgiver:
Norad er direktoratet for utviklingssamarbeid. Vi jobber for atverden skal nå FNs bærekraftsmål. Sammen med våre partnere ogpå vegne av Norge jobber Norad for en grønnere framtid i enverden uten fattigdom. Menneskerettighetene skal respekteres ogingen utelates. Gjennom kunnskap og samarbeid sørger vi for atnorske bistandsmidler bidrar til global utvikling. Norad vil være Norges grønneste direktorat. Vi stiller miljøkravtil andre, og må gjøre det til oss selv. Vi skal kutte klimautslipp fra driften med 30 prosent innen 2030. Se forøvrig; Grønnere bistand (norad.no)
Norad er under rask utvikling og har fått mange nye oppgaver de siste årene. I 2023 ble ansvaret for å forvalte den sivile delen av Nansen-programmet for Ukraina overført til Norad. Fra august 2024 har vi ansvaret for en enda større andel av Norges bistandsbudsjett, herunder geografiske områder og temaer som er nye for Norad. Med nye oppgaver og ansvar følger behov for å styrke bemanningen i Norad.
Du skal også være en pådriver for Norads arbeid med å videreutvikle digitalisering som et innovativt virkemiddel i bistanden. Hovedfokus på dette saksfeltet vil ligge på å bidra til utvikling og bruk av åpne digitale løsninger (digitale fellesgoder) for offentlig digital infrastruktur – både internt og i partnerland som globale fellesgoder.
Du vil lede en avdeling med over 20 høyt kompetente medarbeidere, og ha et utstrakt samarbeid på tvers av alle Norads avdelinger og fagmiljøer.
Du trives i lederrollen, har strategisk forståelse for digitale muligheter og god teknologisk innsikt samt forståelse for dynamikkene i internasjonal digitaliseringsutvikling. Et sterkt engasjement for å skape gode resultater for digitalisering som virkemiddel i bistandsutviklingen, vil være avgjørende for å lykkes i rollen.
Digitaliseringsdirektøren er en del av toppledergruppen, og rapporterer til Norads direktør. Stillingen som digitaliseringsdirektør i Norads toppledelse er nyopprettet.
Arbeidsoppgaver
Lede arbeidet med å utvikle og implementere en helhetlig digital løsning for tilskuddsforvaltningen
Støtte og videreutvikle Norads helhetlige arbeid med åpne digitale løsninger –digitale fellesgoder – som et effektivt virkemiddel i det internasjonale utviklingssamarbeidet. Dette innebærer støtte til å utvikle nye digitale fellesgoder, støtte flere samarbeidsland til å ta i bruk etablerte digitale fellesgoder og fremme det internasjonale arbeidet for å sikre at åpne digitale fellesgoder blir ‘en global norm’ - samtidig bygge nye partnerskap rundt dette.
Strategisk og operativ ledelse av avdelingen
Sikre effektiv og stabil drift av systemene, med høy informasjonssikkerhet
Ansvar for sourcing-strategi, leveransestyring og optimal bruk av eksterne partnere
Ansvar for og bidrag inn i arbeidet med utvikling av nytt digitalt system for tilskuddsforvaltning
Utvikle nye digitale tjenester, inkludert bruk av KI og automatisering
Være en intern digitaliseringsambassadør og pådriver for innovasjon, og evne å få med seg organisasjonen på endringer
Bidra til Norads totale måloppnåelse gjennom aktiv deltakelse i ledergruppen
Utvikling og oppfølging av medarbeidere
Budsjettstyring
Kvalifikasjoner
Masterutdanning/tilsvarende, gjerne innen IT, eller økonomi/ ledelse. Lang og relevant erfaring kan kompensere utdanningskravet.
Ledererfaring fra tilsvarende stilling i privat, offentlig eller ideell sektor
Innsikt i prosjektstyring, porteføljestyring og økonomi
Kompetanse innen cybersikkerhet og/eller etablering av robuste prosesser og systemer vil være ønskelig
Erfaring med sourcing og leverandørstyring er en fordel
Erfaring og gode resultater med endring og implementering av innovative teknologiløsninger
Erfaring med å lede tverrfaglige team og samarbeid tett med andre fagmiljøer
Meget god muntlig og skriftlig fremstillingsevne, på norsk og engelsk
Søkere må være norske statsborgere, og ansettelse i stillingen forutsetter gyldig sikkerhetsklarering. Sivil klareringsmyndighet avgjør om en person kan sikkerhetsklareres, mens autorisasjon gjennomføres etter ansettelse. Avgjørelsen tas på bakgrunn av informasjon som personen selv fyller ut i et skjema og som finnes i ulike registre. Ved avgjørelse om sikkerhetsklarering blir det lagt vekt på forhold som er relevante for å vurdere personens pålitelighet, lojalitet og dømmekraft. Les mer her: https://nsm.no/fagomrader/personellsikkerhet/sikkerhetsklarering/sporsmalog-svar-omklarering. Vi benytter Semac bakgrunnssjekk i våre rekrutteringsprosesser. Bakgrunnssjekk blir utført etter samtykke fra kandidaten, og innebærer blant annet at vi verifiserer CV og annen søknadsdokumentasjon i forbindelse med ansettelsen.
Personlig egnethet:
Strategisk og analytisk anlagt, og dyktig til å omsette visjoner til konkrete resultater
Evner å balansere innovasjon og utvikling med behovet for stabil og sikker drift
Sterk kommunikator som evner å formidle teknologi på en god og forståelig måte
Strukturert, beslutningsdyktig og robust
God rolleforståelse, samarbeidsorientert, gode relasjonsbyggende egenskaper, ut mot både organisasjonen og partnere
God til å håndtere komplekse organisatoriske problemstillinger
Fleksibel og allsidig, med evne til å håndtere både uforutsette hendelser og krevende situasjoner
Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt i vurderingen av søkerne.
Vi tilbyr
En spennende og sentral lederstilling.
Et godt arbeidsmiljø med engasjerte medarbeidere.
Et viktig samfunnsoppdrag.
Mange spennende utviklingsprosjekter.
Fleksibel arbeidstid.
En moderne og flott kantine + velutstyrt treningsrom.
Stillingen er fast og lønnes i stillingskode 1060 avdelingsdirektør, fra 1.100.000 kr til 1.300.000 kr. Lønnsplassering skjer på bakgrunn av søkers kompetanse og erfaring. For spesielt godt kvalifiserte søkere, kan høyere lønn vurderes.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen. Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i jobbsøkerportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter. Elektronisk kopi av vitnemål og attester legges ved søknaden. Søkere som innkalles til intervju må ta med originaldokumentene.
Kontaktpersoner:
Ole Petter Bratteberg, Partner i Mercuri Urval, tlf. 97 55 90 36